Vypadávanie vlasov: Ako ho zastaviť a získať späť objem po päťdesiatke

Zdieľať
Vypadávanie vlasov
Vypadávanie vlasov: Ako ho zastaviť a získať späť objem po päťdesiatke Foto: www.freepik.com

Starnutie môže priniesť rôzne zmeny, vrátane rednutia vlasov. Hoci je vypadávanie vlasov prirodzeným procesom, existuje mnoho faktorov, ktoré ho môžu ovplyvniť. Tento článok vás oboznámi s príčinami vypadávania vlasov, spôsobmi, ako zistiť, koľko vlasov denne stratíte, a ponúkne tipy na starostlivosť, ktorá pomôže udržať vaše vlasy zdravé a plné.

Prečo vlasy vypadávajú?

Prvá vec, ktorú by ste mali vedieť o padávaní vlasov, je, že je to v skutočnosti zložitá téma. Vaše vlasy rastú v troch fázach: patrí medzi ne rastová fáza od korienkov vo vlasovom folikule, prechodná fáza, kedy sa rast zastaví, a pokojová fáza, po ktorej vlas vypadne a folikul si dá pauzu, kým vyrastie ďalší vlas.

Podľa Americkej akadémie dermatológie (AAD) je úplne normálne stratiť 50 až 100 vlasov denne, čo si môžete všimnúť na vankúši ráno, na kefe na vlasy alebo v sprche. Pokiaľ vydržíte niekoľko dní bez umývania vlasov alebo česania, môže byť počet vašich vlasov na kefe alebo v sprche znepokojivo vysoký. Ale to je úplne normálne!

Podľa odborníkov sa väčšina ľudí narodí s asi 100 000 folikulmi na pokožke hlavy a nikdy žiadne nové nezískate ani nestratíte. S pribúdajúcim vekom však môžu niektoré folikuly prestať rásť a môže dôjsť k vypadávaniu vlasov (nazývané tiež anagénny výtok). Kedy a ako sa to stane, je ovplyvnené množstvom faktorov, vrátane našej genetiky a prirodzených hormonálnych zmien, ktoré zažívame, keď starneme.

Ale môžete tiež zažiť vypadávanie vlasov v určitých bodoch svojho života, čo je proces, ktorý je oddelený od klasického rednutia našej hrivy. Vypadávanie vlasov (tiež nazývané telogén effluvium) je častejšie spôsobené dočesanými zmenami hormónov, ako je pôrod, zastavenie hormonálnej antikoncepcie alebo prežitím životných stresových situácií či chorôb. Úbytok ale môžu spôsobiť aj výživové nedostatky alebo nevhodné vlasové produkty či úpravy.

Koľko vlasov denne strácate?

Pokiaľ si nie ste istí, koľko vlasov strácate za jediný deň (čo je úplne zrozumiteľné), môžete to otestovať pomocou 60 sekundového počítania vlasov: česajte si vlasy dopredu od zadnej časti hlavy po celú jednu minútu. Zbierajte a spočítajte vlasy, ktoré týmto procesom vypadli – mali by ste vidieť 10 až 20 vlasov, v závislosti od vášho veku. Ak vidíte viac ako to, možno máte čo do činenia s nadmerným vypadávaním vlasov. Ak chcete získať, čo najpresnejšie predstavu, neváhajte to zopakovať niekoľko dní po sebe.

Akonáhle viete, proti čomu stojíte, existuje niekoľko jednoduchých spôsobov, ako pomôcť zvládnuť rednúcu hrivu doma alebo s pomocou odborníka. Tu sú najlepšie tipy, ktoré sme sa naučili od dermatológov a kaderníckych guru, ktoré vám pomôžu vlasy chrániť a vrátiť im plnosť a lesk.

Tipy na starostlivosť o rednúce vlasy:

1. Pravidelne ale nie často si vlasy umývajte

Pravdepodobne si nebudete musieť umývať vlasy každý deň. V skutočnosti kaderníci odporúčajú umývať si ich iba dvakrát alebo trikrát do týždňa. Dermatológovia sa v tomto zhodujú: príliš časté umývanie zbavuje vlasy potrebných olejov a občasné umývanie môže zanechať vlasy matné a zľahnuté, najmä ak nadmerne používate suchý šampón. Ak máte prirodzené vlasy, ktoré majú tendenciu byť suchšie a náchylnejšie na lámanie, umývajte ich ešte menej častejšie. Dôležité je tiež zvoliť správnu starostlivosť. Vaším svätým grálom môžu byť hydratačné šampóny formulované bez sulfátov – chemických látok, ktoré pomáhajú čistiť a vyživovať pokožku.

2. Používajte kondicionér

Kondicionér dodáva vlasom lesk a znižuje statickú elektrinu, čo je dôvod, prečo zlepšuje vzhľad a pocit matných a poškodených vlasov. Naneste ho na končeky vlasov a postupujte smerom nahor. Vlasy môžete jemne prečesať hrebeňom so širokými zubami a následne opláchnuť. Tým sa folikul uzavrie a vlasy sa budú lesknúť. Ak hľadáte kondicionéry, ktoré môžu konkrétne pomôcť matných alebo rednúcim vlasov, vyskúšajte tie, ktoré majú upokojujúce zložky a ľahké zloženie, ktoré nezaťažuje vlasy.

3. Skúste pridať bezoplachový kondicionér

Po umytí šampónom a kondicionérom skúste použiť bezoplachový produkt, ktorý zvýši vlhkosť a poskytne tepelnú ochranu pred stylingom. Navyše vám pomôže vysporiadať sa s nepríjemným strapatením vlasov, ktoré pri následnom rozčesávaní môže za to, že stratíte ďalšie vlasy.

4. Vlasovú masku použite na regeneráciu

Raz do týždňa aplikujte hĺbkovú vlasovú masku pre extra hydratačné schopnosti a nechajte pôsobiť 15 až 20 minút (podľa návodu na danom produkte). Maska je veľmi dôležitým krokom pri návrate vašej krásnych a hustých vlasov. Šampón totiž vlasy umyje, kondicionér uzavrie, ale ani jeden zo spomínaných prípravkov nemá regeneračné účinky ako maska. Tá hĺbkovo vyživuje, dodáva potrebné vitamíny, vlas posilňuje a podporuje v raste.

5. Nezaťažujte vlasy zložitými účesmi

Jeden konkrétny typ pri vypadávaní vlasov – trakčná alopécia – je spôsobená chronickým stresom vlasového folikulu, často kvôli príliš tesným účesom, a je obzvlášť častý u žien. Najmä je preto dobré kontrolovať, ako často nosíte vlasy zopnuté do drdolu, copu alebo vrkoča a dopriať im pravidelne voľnosť pohybu alebo si vybrať vlasové doplnky, ktoré nebudú vlasy zaťažovať.

6. Konzultácia s odborníkom

Osloviť dermatológa, aby vám diagnostikoval váš problém ak si neviete poradiť.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčané